onsdag 9 januari 2013

Första hörisen del 1

Tiden innan skolstarten hade jag en kompis vars föräldrar var lärare på byns skola och som umgicks privat med mina föräldrar, och det var kompisens mor som anade att jag hade nåt fel med hörseln.     När mödrarna samtalade om detta så tyckte min mamma att - Jamen hon hör väl det hon vill höra tror jag! Jag var nog ett svårt "fall".
Den stora dagen kom och jag fick börja skolan i första klass, jag var redan läs och skrivkunnig.  Förväntansfull,nyfiken och en längtan till att få läxor fanns.
Skolan som var uppdelat i två hus, klass 1-2 var i ett hus och 3-4-an och 5-6an i stora skolan där var också matsalen,slöjden,gymnastiken,sköterskans rum och peronalrummet.
Tänk då var många mammor hemma, så man "skildes" hemifrån vid 6-års ålder! Mot idag när mammorna ska jobba och barnen till förskolan vid 1-2 års ålder!
En höstdag sitter jag och jobbar i klassrummet, så blir jag hämtad av en fröken för att följa med till storskolan och göra ett hörseltest!   
Testet visade en nedsättning på höger öra.   Jag fick en tid på hörcentralen.
En solig dag far jag och mamma med bussen till stan på hörcentralen för att göra ett riktigt hörseltest. Visade samma resultat här, så jag får prova ut en höris (hörapparat).    Och jag minns vilka hemska ljud jag fick höra,från pappersljud till billjud -som var ett helsicke att ta in. Bussresan hem var otäck och jag tyckte att mamma prata så himla högt, vilket hon inte gjorde.
Väl hemma fanns en bror som hade slöat till med träningen på fjol, men den här kvällen tränade han för fullt, på högsta och gällaste av toner som man kan få till, retsam som han var. Minns också skramlet av bestick som pappa la i besticklådan. Massor av ljud blev förstärkta, onödiga kan man tycka....
                   

2 kommentarer:

  1. När jag fick mina hörapparater så lärde jag mej snabbt att stänga av dem. Jag lyssnade bara på sånt som intresserade mej. Just nu lyssnar jag på engelska. Tangentbordsknatter är inget kul att lyssna på. I skolan så stängde jag ofta av mina hörapparater när inte läraren stod framme vid katedern och pratade.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jaa man gör lite olika, det man känner är bäst just då.... numera klickar jag ner ljudvolymen lite då och då, som tur är kan man det! ha de gott!

    SvaraRadera