torsdag 7 februari 2013

Tinnitus

Hejsan!
Idag tänkte jag tjata lite om Tinnitus som är en knepig åkomma, svår att se och kanske få diagnos på.   
För tre år sedan snart(!) blev jag ut för en händelse som startade mitt ljud som jag har i vänster öra HELA tiden!        Det är svårt att beskriva hur ljudet låter, ungefär som en kyl eller frys kan låta, ett "gny"-ljud :/              Det kan vara väldigt påfrestande periodvis, det hänger ihop med hur man mår.   Dagar som jag är trött eller stressad  så upplever jag som att ljudet  ökar i styrka,  och om jag varit på dans, pub med mycke musik.
När jag jobbar "hör" jag sällan på gny-ljudet, men hemma där jag slappnar av så är det ett s-ns ljud.  Nattetid är det svårt ibland att "tänka" undan det så då kan det bli nattvak!   Än har jag inte bankat huve i väggen eller åkt in akut på psyke som tur är!                 För mej är det till och ha fokus i nåt som te x att blogga : ) läsa, grubbla i nåt m m  
Läste om en man som hade ljudet av stadstrafik i rusning i sina  öron!   Det låter verkligen otäckt, kan jag tänka mej.      Han sätt att lindra ljudet var att jogga!
Många blir hjälpta av hörapparat. Det kanske blir aktuellt för mej en vacker dag, testade att ha två hörisar när jag var 15-16 år gammal, men det funkade inget bra, men frågan är ju om jag provade RIKTIGT.
Vet också en kvinna som har radion på sig i hörlurar nattetid för att leda av oljudet!
Kanske någon kan berätta om Tinnitus så e jag intresserad att läsa! (skriv en rad)
Nåväl gott folk!  Va radd om öra! (var rädd om öronen!) Ha de gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar