tisdag 1 juli 2014

Student å Amerikabesök!

Hejsan!
Vill bara meddela att jag lever, det har varit intensiva dagar nu ett tag med bl a student, Amerikafrämmande m m   Och det är ju inte varje vecka sådana saker händer i ens liv.
Studenten påminner en väldigt väl att den minste är inte så liten längre, ännu ett steg in i vuxenlivet, önskar all lycka och välgång! ; )

Och Amerikafrämmandet var en tremenning med fru som reste hit på en veckas besök från Minnesota!! 
Tack vare släktforskning som jag i perioder underhållit mej med och genom Ancestry fick jag napp 2008 och tre år senare far vi till Canada och hälsar på ett gäng släktingar!  Och nu kom två av dem över för att se vart de hade sina rötter...
Det var en jätterolig vecka dels för att få visa av allt, de tyckte vi hade så vackert här i Jämtland, och juni är ju fin tid med allt de gröna.

En annan grej var språket, de talade lugnt och använde lätta ord för att vi skulle hänga med, det blev mycke skratt av alla småfel och ibland användes kroppspråket och det blev svenskengelska och jamskengelska, Ha ha ha!!!
Men det gick så jäkla bra... Nåt som jag märkte och inte väntat mig var att jag hela tiden ville se ansiktet ( läppavläsning) när de talade FAST man inte e nån riktig hajjare på det engelska spåket, men det hjälpte ju himla bra.. Lite svårare var det i bilen (åkte mycke bil) men det återberättas av J och M som ju e lite vana med det. Hm.
Så nu alla kära läsare ta och rafsa fram lite släktpapper och fråga nära och kära och använd dej utav Ancestry och forska fram eventuella släktingar i Amerika och det kan bli fantastiska möten och resor till det stora landet i väst!
                                                                  Ha de gott !   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar