söndag 15 februari 2015

blind eller döv?

Hej!
Det är jag som äger den här bloggen!! De e för j-t vad tiden far och jag har inte funnit min inspiration ännu.....men försöker skriva några rader för att hålla bloggen vid liv.

Annars äter,sover,och jobbar jag.  Men häromveckan var jag på föreläsning inom jobbet och det var en hel dag och handlade om syn, och på em om hörsel.
Intressant och lyssna på båda var det...

Hon som pratade om hörseln hade växt upp med två döva föräldrar,och de lever än idag , fyra hörande barn fick de.  
När hennes föräldrar var små var det skamligt ha döva barn  så de blev ensam ivägskickade med tåget till Örebro, till dövskolan för att lära sej prata!!!
De använder teckenspråk, som blev ett godkänt språk 1981. (i Sverige)
Vi fick också höra roliga och tokiga händelser som kan ske när man inte hör!

Och en fråga som ställdes under denna dag var: VAD SKULLE DU VÄLJA PÅ OCH VARA BLIND ELLER DÖV?

Och som hon sa frågar du en döv, så väljer denne att vara blind!!
Frågar du en blind, så är svaret att välja döv!!!
Så kanske det är.......?  Nån som vill kommentera, så gärna!

Det var ett litet inlägg, ska fortsätta och leta efter inspirationen. ; )  Ha de gott!  

3 kommentarer:

  1. Frågar du tillexempel mig som lever med dövblindhet, så får du svaret... Eh, jag vet ärligt talat inte, men jag som först var hörselskadad har blivit såpass beroende av min syn för att höra, att jag alltid sagt att jag hellre var döv än blind. Fortfarande skulle jag nog svara så. Men det förutsätter att jag kan konversera på annat sätt.

    Helen Keller lär ha yttrat de bevingade orden: "Att vara blind skiljer mig från tingen. Att vara döv skiljer mig från människorna." Och någonstans vill jag nog ändå hellre vara bland människor än bland saker...

    Dövblinda med sämre syn/hörsel än jag tecknar taktilt. Det är häftigt! =D

    // Hälsningar från Tina i Helsingborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Kul att du tar dej tid att svara! Svår fråga och det var ett typiskt svar från Helen Keller hon använde så vackra ord...
      Jag har bara sett klippen på Helen Keller vad gäller taktilt teckenspråk och det ser verkligen häftigt ut!!!! Ha de gott! /Annelie

      Radera
    2. Menar klippen som finns på You tube på Helen Keller.......

      Radera